Birçoğumuz sağlıklı beslenmenin ve bol su içmenin fiziksel sağlığımız için iyi olduğunun farkında olsak da, sağlıklı ve dengeli beslenmenin iyi bir ruh sağlığı için önemi daha az konuşulmaktadır. Fiziksel olarak hastalandığımızda, örneğin üşüttüğümüzde, “sağlıklı yiyecekler” yememiz ve “bol miktarda sıvı içmeniz” tavsiye edilir; çünkü doğru yiyecekleri yemek ve düzgün bir şekilde bedenin sıvı ihtiyacını gidermek ruh halimizde ve uzun süreli zihinsel sağlığımızda önemli bir fark yaratabilir.

O zaman akla şu soru geliyor, Yiyecekler zihinsel sağlığımızı gerçekten etkileyebilir mi?

Olumsuz duygu, düşüncelerin yaşamlarını etkilemesine izin veren ve düşük ruh hali yaşayan birçok insan, kendi kendine yardım yaklaşımını kullanarak zihinsel sağlıklarını kontrol altına almak ister. İnsanların zihinsel sağlıkları üzerinde olumlu bir etkisi olabileceğini tespit ettikleri bir kendi kendine yardım stratejisi, yediklerinde, yeme alışkanlıklarında bazı değişiklikler yapmak ve kişinin refahı ve zihinsel sağlığı üzerinde faydalı bir etkisi olabilir.

Son yıllarda, yediğimiz yiyeceklerin zihinsel sağlığımızı nasıl etkilediği konusunda araştırmalar ve uygulayıcılar arasında artan bir ilgi var. Uygulayıcılar ve bireylerden, vücudumuzu nasıl işlediğini etkileyen etkilere yol açtığı fikrini yansıtan ‘Yediğimiz biziz’ fikrini destekleyen çok sayıda anekdotsal kanıt vardı. Vücuttaki diğer tüm organlar gibi beyin de işlev görmek ve gelişmek için uygun beslenmeye ihtiyaç duyar; ve bazı gıdalar bize daha fazla enerji sağlayarak, bağışıklık sistemimizi güçlendirerek ruh halimizi iyileştirebilir, böylece fiziksel olarak hasta olmamak (ruh hallerini etkiler) uykumuzu iyileştirir, böylece uyanma saatlerinde ruh halimiz daha iyi olur.

Birçok insan beslenme şekillerinde değişiklik yapmanın zihinsel sağlığını iyileştirdiğini bulmuş olsa da, diyetin zihinsel sağlık üzerinde nedensel bir etkiye sahip olabileceği fikrine hala bazı dirençler vardır. Bununla birlikte, son yıllarda, bazı gıdaların neden ve nasıl zihinsel sağlığımızı ve refahımızı iyileştirebileceğine dair bilimsel kanıtlar gelişmektedir ve her yıl bilim insanlarının ve tıp profesyonellerinin arasındaki ilişkinin daha net bir resmini oluşturmasına yardımcı olan daha fazla araştırma yayınlanmaktadır.

Yiyecekler ruh halini nasıl etkiler?

Daha önce de belirtildiği gibi, yemeğin ruh halimizi nasıl etkilediğine dair ayrıntılı bir anlayış hala tam olarak anlaşılamamıştır, ancak zihinsel sağlığımız üzerinde faydalı etkileri olduğu gösterilen bazı şeyler vardır.

Yemek ve ruh hali arasındaki neden-sonuç ilişkisi için birçok açıklama vardır. Aşağıda bazı örnekler verilmiştir:

Kan şekeri seviyelerindeki dalgalanmalar ruh hali ve enerjideki değişikliklerle ilişkilidir ve yediklerimizden etkilenir.

Beyin kimyasalları (serotonin, dopamin ve asetilkolin gibi nörotransmitterler) düşünme, hissetme ve davranış şeklimizi etkiler. Yediklerimizden etkilenebilirler.

İnsanlar gıdalara aşırı duyarlı olabilirler. Bu, gecikmiş veya gizli gıda alerjileri veya hassasiyetlerine neden olabilir.

Ve genelde en çok sorulan soruya geldi sıra; Ne yemeliyiz?

Yukarıda belirtildiği gibi, yiyecek ve içecekle ilgili zihinsel sağlığımızı etkileyen bir dizi faktör vardır. Aşağıda, ihtiyacımız olanı aldığımızdan emin olmanın bazı yollarını paylaştım.

  1. Fiziksel sağlığımız için iyi olan önemli mineraller, vitaminler ve lif içerdiğinden günde en az 5 porsiyon meyve veya sebze yemeyi hedeflememiz gerektiğini biliyoruz. Özellikle, muz ve ıspanak gibi B6 vitamini içeren yiyecekler, ruh halini iyileştirmeye yardımcı olan ve bizi daha mutlu hissettiren serotonin seviyeleri oluşturur. Domates, mantar ve muz gibi meyve ve sebzelerin tümü, beyniniz de dahil olmak üzere tüm sinir sisteminiz için gerekli olan yüksek seviyelerde potasyum içerir.
  2. Yiyecek ve içeceğin zihinsel sağlığımızı nasıl etkilediğini düşünürken dikkat edilmesi gereken en önemli şeylerden biri, susuz kalmanın konsantre olma ve net düşünme yeteneğimizi olumsuz etkileyebilmesidir. İhtiyacımız olan suyun birçoğu yiyeceklerden gelse de, düzgün bir şekilde su ihtiyacımızı giderdiğimizden emin olmak için günde en az 8 bardak su içmeliyiz. Bunun için iyi içecekler şunları içerir: su, bitki veya meyve çayları.
  3. Yeterli protein aldığımızdan emin olmalıyız. Protein, beynimizin düşüncelerimizi ve hislerimizi düzenlemek için ihtiyaç duyduğu kimyasalları oluşturan amino asitler içerir. Ayrıca kan şekeri seviyemizi kontrol etmeye yardımcı olur. Protein bulunan besinler: yağsız et, balık, yumurta, peynir, baklagiller (bezelye, fasulye ve mercimek), soya ürünleri, fındık ve tohumlar.
  4. Yağlar beslenmemizin önemli bir parçasıdır ve beynimizin iyi çalışması için yağlara (Omega-3 ve -6 gibi) ihtiyacı vardır. Omega-3 bulunan besinler: yağlı balıklar (Uskumru, Ton Balığı vb.) Soya fasulyesi, keten tohumu, soya yağı ve tofu, ceviz soya bazlı gıdalar. Omega-6 bulunan besinler: kümes hayvanları, yumurta, avokado ve çoğu bitkisel yağlar.
  5. Düzenli beslenmeye özen göstermeliyiz. Kahvaltıyı atlamak bazen cazip gelse de, özellikle meşgul olduğumuzda ve kapıdan çıkmak için acele ettiğimizde; güne kahvaltı yapmadan başlarsak, bu gün boyunca enerji seviyemizi ve ruh halimizi etkileyebilir. Çünkü yemek yediğimizde kan şekeri seviyelerimiz yükselir ve bize konsantre olmamıza, daha sakin kalmamıza ve daha odaklanmamıza yardımcı olan enerjiyi verir. Ayrıca, büyük bir öğle ve akşam yemeği yeme alışkanlığımız varsa, enerji seviyelerimizin günün belirli noktalarında düşmemesini sağlamak için gün boyunca daha düzenli aralıklarla ve daha küçük porsiyonlar yemeyi deneyebiliriz. Gün boyunca daha düzenli beslenmeye ek olarak, enerji seviyemizi korumanın bir yolu, protein gıdaları, kabuklu yemişler ve tohumlar, yulaf ve kepekli tahıllar gibi yavaş salınımlı enerji yiyecekleri yemektir.

 

 

 

 

 

Yazı içeriği TAMAMEN BİLGİLENDİRME ve FARKINDALIK AMAÇLIDIR. Herhangi bir sağlık probleminiz varsa MUTLAKA DOKTORUNUZA başvurun.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s